Jak léčily afty naše babičky a prababičky, které neměly k dispozici lékárny a moderní léky? Vypátraly jsme pro vás babské rady, které vám pomohou bojovat s afty přírodním způsobem.

Afty jsou bolavé bílé nebo nažloutlé vřídky, které se tvoří v dutině ústní, objevují se na jazyku nebo v krku. Nepříjemné jsou zejména proto, že při jídle, příjmu tekutin nebo mluvení bolí. Důvodem vzniku aft je často oslabená imunita. Proto i jedna z babských rad říká, že pro boj s afty je důležitý příjem vitamínů.

Kloktadla na afty podle babských rad

Dnes je to jednoduché – zajdete do lékárny a koupíte si kloktadlo, sprej na afty nebo rozpustné pastilky s antibakteriálními a antiseptickými účinky. Naše babičky si ale účinné roztoky na afty dokázaly vyrobit samy doma.

Využívaly například odvar ze šalvěje lékařské, který si doma jednoduše můžete připravit i vy. Stačí polévkovou lžíci byliny zalít 250 ml vroucí vody, nechat čtvrt hodiny louhovat a třikrát denně kloktat (nejlépe vlažný čerstvý odvar).

Domácí kloktadlo na afty si můžete připravit i z jedné lžičky jedlé sody, lžičky soli a lžičky peroxidu vodíku. Tyto suroviny smíchejte s půl litrem vody a kloktejte třikrát denně. Dejte si pozor, abyste nepolkly.

Další babské rady na afty

  • Heřmánkový led – cucání ledu uklidňuje ústní dutinu a pomáhá od bolesti. Pokud si zamrazíte heřmánkový čaj nebo nálev ze šalvěje, bude mít cucání takového ledu i léčivé účinky.
  • Borůvky – podle lidové medicíny funguje na afty šťáva z borůvek. Nejlepší jsou samozřejmě čerstvé, dobře vám ale poslouží i borůvky zaměřené.
  • Čistota půl zdraví – i v případě ústní dutiny platí, že hygiena je důležitá jako prevence vzniku aftů. Čistěte si proto pravidelně zuby, choďte na preventivní prohlídky a nekuřte.
  • Pozor si dejte na příliš kořeněná jídla, zejména pokud afty trpíte často. Vynechejte také kouření, kávu i žvýkání žvýkaček. Všechny tyto pochutiny nadměrně dráždí sliznici.
  • Dbejte na příjem vitamínů – především ze skupiny B a vitamínů C, které posilují imunitu. Žijte zdravě, jezte ovoce a zeleninu, dopřejte si spánek a pohyb na čerstvém vzduchu.