Vitamíny komplexu B patří k důležitým vitamínům, bez nichž se naše tělo neobejde. Pro posílení imunity organismu a pro boj s afty jsou klíčové především vitamíny B9 a B12. Jak ovlivňují zdravotní stav našeho organismu? Kde je najdeme?

Vitamíny skupiny B se nám často nedostávají v takovém množství, jaké naše tělo potřebuje. Důsledkem tohoto stavu je rozvoj různých nemocí – afty nevyjímaje. Do komplexu vitamínů B patří konkrétně: Vitamín B1 – thiamin, Vitamín B2 – riboflavin, Vitamín B3 – niacin, Vitamín B5 – kyselina pantothenová, Vitamín B6 – pyridoxal, pyridoxol, pyridoxamin, Vitamín B7 – biotin (vitamín H), Vitamín B9 – kyselina listová, Vitamín B12 – kobalamin. Protože jsou pro prevenci aft důležité především vitamíny B9 a B12, zaměříme se dnes na ně.

Vitamín B9 je zejména v zelenině

Vitamínu B9 se také říká kyselina listová. Jak už název napovídá, najdeme ho zejména v listech zelené zeleniny (například špenát, salát apod.), přítomen je ale i v další zelenině, jako je například brokolice nebo růžičková kapusta.

Kyselina listová je důležitá pro správný metabolismus v těle, zejména syntézu nukleových kyselin, které jsou součástí DNA a RNA. Kromě toho je vitamín B9 důležitý pro zdravou krvetvorbu. Nedostatek tohoto vitamínů se projevuje deformací červených krvinek, které nejsou schopny dostatečně přenášet kyslík. Kyselina listová je také klíčová pro naši obranyschopnost a zvýšená konzumace se doporučuje při problémech s afty.

Vitamínu B12 stačí jen 2,4 mikrogramů

Kobalamin neboli vitamín B12 je další klíčový vitamín komplexu B. Podobně jako kyselina listová je důležitý pro správnou krvetvorbu, stejně jako pro syntézu některých klíčových látek metabolismu (DNA a ATP). Dostatek vitamínu B12 ovlivňuje také fungování nervového systému a ovlivňuje stav naší imunity. I proto je doporučován jako součást léčby aft.

Vitamín B12 najdete zejména v živočišných produktech – jeho zdrojem jsou vejce, mléko, sýry, maso a vnitřnosti. Doporučená denní dávka vitamínu B12 jsou pouze 2,4 mikrogramy denně. Nedostatek vitamínu B12 způsobuje sníženou krvetvorbu, zhoršuje se paměť, člověk je více náchylný ke stresu a hubne.